Obiteljska astma-škola
 
(DO)ŽIVJETI ASTMU S NOVIM MOGUĆNOSTIMA LIJEČENJA
 
Mnogo je novosti o astmi, a one trebaju biti dostupne svima. Posebno ih trebaju znati oni koje bolest pogađa, naročito stoga što od te najčešće kronične bolesti dječje dobi boluje svako deseto dijete i zato što astma pokazuje izrazit trend porasta posljednjih 10-20 godina u svijetu i u nas. Astma se, poput rijeke ponornice, izgubi u svom nepredvidivom tijeku (40-80% djece do puberteta “izraste iz astme”), da bi se kasnije u životu ponovno pojavila, izazvana nekim pokretačima.
 
 
To znači da se astma ne može izliječiti. Ali ona se može kontrolirati. Kako? Dobrim poznavanjem značajki i tijeka bolesti od strane svih sudionika: malog bolesnika, njegovih roditelja i liječnika. Dobru kontrolu astme možemo danas postići držeći se smjernica koje je prihvatila Svjetska zdravstvena organizacija pod nazivom GINA (Globalna inicijativa za astmu). To su smjernice o preventivi, dijagnostici i liječenju astme, uz preporuku da se po GINA-smjernicama provede šira edukacija liječnika i bolesnika u svakoj zemlji.
 
 
Rad prema europskim smjernicama
 
Kod nas su se smjernice počele provoditi od 1995. godine, kroz predavanja za liječnike određenih specijalnosti, liječnike primarne zdravstvene zaštite i ljekarnike te kroz “astma-škole” za djecu i njihove roditelje. Od tada su primijećeni pozitivni pomaci u smislu bolje kontrole bolesti, smanjio se broj i težina astmatskih napadaja, čime je smanjena potreba za hospitalizacijom djece – astmatičara, podignuta je kvaliteta njihova života, smanjio se broj posjeta liječnicima. Iz nekih podataka iz svjetske literature vidimo da je, tamo gdje se korektno provode te smjernice, dijagnosticiran veći broj astmatičara, ali su i bolje liječeni, uz veću korisnost liječenja. Čak štoviše, mortalitet od astme “stabilizirao se” te je u opadanju u Italiji i nekim zemljama EU. Smjernice su dostupne i na Internet-stranicama na www.ginasthma.com na engleskom jeziku, ili na talijanskom na www.pneulogiamo.it. Danas nam je to najprecizniji dokument o astmi i osnova je za usklađivanje mnogih međunarodnih smjernica s tog područja.
Prema GINA-smjernicama iz 2002. godine, astma je klasificirana u 4 stupnja težine, tako da su stupnjevi težine bolesti određeni prema dnevnim i noćnim simptomima i prema plućnoj funkciji, što olakšava terapijski izbor. Stupnjeviti pristup liječenju prilagođen je dobi djeteta.
Kao prvi lijek u liječenju astmatskog napadaja daje se simptomatski lijek iz skupine beta-2 agonista (salbutamol), koji širi stisnute dišne putove.
Od II. do IV. stupnja bolesti primjenjuje se protuupalna terapija. U pravilu se primjenjuje inhalacijskim putem, tako da djeluje u plućima, gdje se i zbiva alergijska upala. Tu su najučinkovitiji protuupalni lijekovi kortikosteroidi. Kod djece se primjenjuju topički, inhalacijski kortikosteroidi, koji izazivaju minimalne nuspojave i čija je korist znatno premašila štetne učinke. Slijede beta-2-agonisti dugog djelovanja (salmeterol), kromoni te najnoviji antagonisti leukotriena (montelukast) u obliku tableta za žvakanje.
Rano liječenje astme neobično je važno jer je pravodobno uvođenje odgovarajuće terapije jedan od preduvjeta daljeg pravilnog razvoja pluća i plućne funkcije. Kasni početak odgovarajuće terapije predodređuje djecu za razvoj težeg stupnja astme.
Primjerenom terapijom tijekom dužeg vremena smirit će se alergijska upala u dišnim putovima. Time će se postići kontrola bolesti, a kod većine djece simptomi astme postupno će nestati.
 
 
Naša iskustva u liječenju djece s astmom
 
Značenje edukacijskog tečaja za djecu i njihove roditelje u astma-školi, odnosno medicinsko-psihološkom radu s astmatičnom djecom i njihovim roditeljima, koji se provodi u Rijeci još od 1995., jest u multidisciplinarnom pristupu (pedijatar, psiholog, otorinolaringolog, medicinska sestra ili fizioterapeut) i primjeni GINA-smjernica. Posebnost je tog programa holistički način rješavanja problema. Zasniva se na ideji o višestrukim odrednicama (naslijeđe, neurofiziološka i imunološka komponenta, ličnost, emocije, okolina), odnosno biopsihosocijalnom modelu astme u djece i odraslih.
Pored učenja pravilne primjene lijekova, prilagođene dijagnozi i uzrastu djeteta, program rada s djecom uključuje:
– edukaciju o bolesti, uz uporabu slikovnog materijala,
– upoznavanje s mehanizmom disanja,
– učenje tehnike disanja,
– učenje korištenja mjerača vršnog protočnog volumena zraka (PEM),
– primjenu tehnike opuštanja,
– korištenje kompjutorske igre u smislu aktivnog suočavanja s bolešću,
– rad na održavanju efekata i motiviranju za kontinuirano vježbanje,
– vježbe kod kuće (“domaća zadaća”).
Rad s roditeljima obuhvaća:
– edukaciju o bolesti,
– upute za korištenje PFM-a,
– upute za vođenje dnevnika simptoma,
– upute za pravodobno prepoznavanje znakova pogoršanja bolesti, za reagiranje pri astmatskom napadaju,
– upute za pružanje psihološke podrške, odnosno prepoznavanje situacija kada treba potražiti liječničku pomoć,
– rad na održavanju efekata i motiviranju za kontinuirano vježbanje s djetetom.
Cilj je terapijskih i preventivnih djelovanja postići:
– normalne aktivnosti (fizičke aktivnosti, sport),
– bolest bez simptoma,
– da ne bude izostanka iz vrtića ili iz škole,
– normalne plućne funkcije (bez velikih dnevnih kolebanja),
– minimalne potrebe za beta-2-agonistima,
– da ne bude ponovnih epizoda bolesti,
– liječenje bez nuspojava.
Za pojavu bolesti važni su naslijeđe i okolišni čimbenici.
Bolest se češće pojavljuje u obiteljima s pozitivnom anamnezom na alergijske bolesti, pa je vjerojatnost pojave bolesti u djece oko 40% ako je jedan roditelj astmatičar, a 70-80% ako su oba roditelja astmatičari. Danas su poznati i geni povezani s pojavom alergijskih bolesti. Jedno dijete može pak imati više alergijskih bolesti. Tako se, primjerice, simptomi rinitisa javljaju u
70-80% bolesnika koji boluju od astme.
Treba naučiti izbjegavati pokretače astme u okolišu:
– u mikrookolišu ili u makrookolišu: grinje iz kućne prašine, žohare, dlake kućnih ljubimaca (psa ili mačke), kućno bilje, dim cigareta, jake mirise, vlagu u stanu (plijesni);
– onečišćenja zraka u vanjskoj atmosferi (kemijski zagađivači, peludi, plijesni);
– promjene vremena;
– neke lijekove (aspirin).
S time u vezi od velike nam je koristi peludni kalendar te alergijski semafor, koji se uvode i u Rijeci, u Zavodu za javno zdravstvo.
Preventivne mjere
Treba poduzeti mjere kontrole mikrookoliša i smanjiti u njemu pokretače astme uklanjanjem tepiha i tapisona, tapeciranog namještaja, teških zavjesa, pernatih jastuka, često prozračivati prostorije, prati posteljinu i rublje na temperaturi iznad 60°C, koristiti posebne prekrivače za madrace, rabiti suvremene prečistače zraka.
Treba naučiti izbjeći jake emocije, nadzirati tjelesne napore. Problem su infekcije dišnog sustava, koje su u više od 90% slučajeva virusne i za koje zapravo nema odgovarajućeg medikamenta, a za koje je učinkovita samo solidna zdravstvena kultura. Trudnicama i roditeljima djece koja imaju astmu preporučuje se prestanak pušenja i izlaganja djeteta duhanskom dimu. Važna je prehrana majčinim mlijekom i postupno uvođenje dohrane.
Novija znanja o prebioticima i probioticima (regulatorima crijevne flore) upućuju na mogućnosti prevencije i na tom planu.
 
 
ŠTO JE ASTMA?
 

• DUGOTRAJNA BOLEST DIŠNIH PUTOVA

SIMPTOMI:
• NAPADI TEŠKOG DISANJA UZ PRITISAK U PRSIMA, “SVIRANJE” ILI SUHI KAŠALJ, OTEŽANO DISANJE, BUĐENJE NOĆU
• U NAPADU ASTME DIŠNI PUTOVI POSTANU SUŽENI I TEŠKO PROHODNI

• ŠTO UČINITI?
• UZETI LIJEK (PREMA RANIJEM DOGOVORU S LIJEČNIKOM)
• OSTATI MIRAN, PRAVILNO DISATI, OPUSTITI SE
• AKO NAPAD NE PROĐE, POTRAŽITI LIJEČNIČKU POMOĆ!

PROGRAM OBITELJSKE ASTMA – ŠKOLE
• UPOZNAVANJE S BOLEŠĆU I POKRETAČIMA ASTME
• KAKO I KADA KORISTITI LIJEKOVE ZA ASTMU
• UČENJE PRAVILNOG DISANJA I TEHNIKA OPUŠTANJA

• AKTIVNO SUOČAVANJE S BOLEŠĆU – KOMPJUTORSKA IGRA
• PREVENCIJA TEŠKIH NAPADA I NADZIRANJE ASTME

 
 
Mr. sc Vesna Bartoniček-Brgić, dr. med.