Prehrana u trudnoći
 
VAŽNA KVALITETA, A NE KOLIČINA
 
Organizam u trudnoći radi pojačano i zato mu treba više hranjivih tvari, vitamina, minerala i drugih elemenata. No, ne treba jesti za dvoje! Dapače, u prvim mjesecima treba jesti jednako kao i inače, tek potkraj trudnoće neznatno više, ali treba jesti kvalitetno.
 
 
Za vrijeme trudnoće potrebe u kalorijama i hranjivim tvarima jedva da se povećavaju. Od 4. mjeseca trudnoće potrebno je unositi svega 200 - 300 dodatnih kalorija na dan. Ukupna količina unesenih namirnica ne treba rasti, osobito ne do količine za dvoje. Prednost treba dati namirnicama siromašnim kalorijama, a bogatim vitaminima i mineralnim tvarima (povrće, voće, krumpir, cjeloviti proizvodi žitarica, posno meso i riba, mliječni proizvodi). Dopušteni prirast tjelesne težine trebao bi se kretati između 11 i 15 kg.
 
 
 

Masti
Treba koristiti ulja biljnog podrijetla (maslinovo, suncokretovo). Ne preporučuju se masti životinjskog podrijetla (maslac, slanina), a treba izbjegavati i vrhnje. Dnevni unos masti je 7 dkg (oko 630 kalorija).


Ugljikohidrati
Većinu kalorija dobit ćete iz ugljikohidrata, a oni se nalaze u tjestenini, kruhu, riži, krumpiru, palenti, medu, marmeladi. Dobar je izvor ugljikohidrata svježe voće, koje treba konzumirati svaki dan.

Bjelančevine
Dnevna potreba trudnica je 1,5 g za svaki kilogram tjelesne težine (prosjek je 80 g dnevno). Nalaze se u namirnicama životinjskog podrijetla (meso, sir, riba, mlijeko) i biljnog podrijetla (kruh, mahunarke, voće).

Idealne namirnice
Namirnice koje se preporučuju jesu:
- meso, riba, grah, leća i jaja - najbolji su izvor bjelančevina,
- mliječni proizvodi - obiluju kalcijem,
- jaja, iznutrice, kruh od integralnih žitarica, sušeno voće i zeleno povrće - dat će vam potrebne količine željeza,
- svježe voće i sirovo povrće - dat će vam potrebne vitamine,
- unos balastnih tvari (produkti cjelovitih žitarica, povrće) - pomoći će protiv zatvora koji često nastupa u trudnoći.

Za vegetarijanke
Jelovnik treba sadržavati jezgre koštunjavog voća, sjemenke, gljive i ostale namirnice bogate bjelančevinama, uz unos mlijeka i jaja ako ih koristite. Jelovnik sadrži i više žitarica, i to cijela zrna te produkte potpunih žitarica.

Minerali
Minerali su elementi bez kalorijske vrijednosti, ali neophodni za majku i za dijete.
ŽELJEZO - Svrha mu je prijenos kisika do svih stanica u organizmu, potpomaže rast, sprječava umor, sudjeluje u obrani organizma od infekcija.
Najbogatiji su mu izvori: jetra, crveno meso, žumance, grah, šparoge, zeleno lisnato povrće, sušeno
voće, školjke, gljive i jezgrasti plodovi.
Preporučena je dnevna količina za trudnice i dojilje 18 - 30 mg.
KALCIJ - Osnovni je sastojak kostiju i zubi.
Apsorpciju potpomažu vitamin D i hormoni.
Prirodni su izvori bogati kalcijem: mlijeko i mliječni proizvodi, sirevi, soja, sardine, čokolada, špinat, kupus, brokula, naranče.
Preporučena je dnevna količina za trudnice i dojilje 1300 mg.
FOSFOR - Sudjeluje u svim fiziološkim i kemijskim reakcijama. Neophodan je za građu kostiju i zubi, za normalno stezanje srčanog mišića, sudjeluje u izmjeni energije, važan je za prijenos živčanih impulsa te za normalnu funkciju bubrega.
Namirnice bogate fosforom jesu sirevi, suhe mahunarke, ribe, soja, orasi, meso i zeleno lisnato povrće.
Preporučena je dnevna količina 1,2 grama.
JOD - Uporabom jodirane soli možete spriječiti manjak joda. Dovoljnu količinu joda osiguravate redovnim unosom morske ribe i mlijeka.
Vitamini
Vitamini su organske, većinom esencijalne tvari, što znači da ih organizam ne može stvoriti, već se unose hranom ili vitaminskim pripravcima.
Veće potrebe za vitaminima osigurat ćete svakodnevnim unosom voća i povrća te ostalih namirnica, a vitaminske preparate uzimajte samo po preporuci liječnika. Izuzetak su vitamini E, D i nijacin koje naš organizam može sam sintetizirati. Vitamini u organizmu imaju ulogu katalizatora. Nužni su za rast i vitalnost.
VITAMIN C - Jača tjelesne obrambene snage, naročito je važan za kosti, hrskavice, vezivno tkivo i zube. Osjetljiv je na svjetlost, vrućinu i vlagu, pa ga treba oprezno spremiti.
Najbogatiji su izvori: šipak, crni ribizl, trešnja, limun, naranča, mandarine, kivi, kupus, rajčica, paprika.
Preporučena je dnevna količina za trudnice od četvrtog mjeseca trudnoće 100 mg.
VITAMINI SKUPINE B - Značajni su za dobivanje energije, imaju važnu ulogu u funkciji živčanog sustava te za rast i razvoj svih stanica.
Nalaze se u pivskom kvascu, nemasnoj svinjetini, integralnom kruhu, sojinim klicama, lososu i skušama.
VITAMIN A - Poboljšava sposobnost vida, značajan je za kožu i sluznice, zubno meso i kosu.
Ima ga u jetri, maslacu, siru, ribi, mrkvi, kelju.
Preporučena je dnevna količina za trudnice 800 mikrograma.
VITAMIN D - Pomaže stvaranju kostiju i zubi, regulira metabolizam kalcija i fosfora.
Namirnice su u kojima ima vitamina D: riblje ulje i meso, mlijeko i mliječni proizvodi, žumance, jetra i kvasac.
Preporučena je dnevna količina za trudnice od četvrtog mjeseca trudnoće 10 mikrograma.
VITAMIN E – Ima antioksidativno djelovanje - suzbija štetne radikale i štiti stanične membrane.
Ima ga u ulju pšeničnih klica, jajima, avokadu, kelju, paprici, bademima, suncokretovim sjemenkama.
Preporučena je dnevna količina za trudnice od četvrtog mjeseca 14 mg.

Tekućina

Trudnica treba oko 2,5 l tekućine dnevno. Voda nosi nutrijente (hranjive tvari) kroz krv do djeteta i ima važnu ulogu u održavanju zdravlja tijekom trudnoće. U nekim slučajevima dehidracija može uzrokovati smanjenje količine plodove vode i prijevremeni porod. Trudnicama se preporuča dnevni unos 8 - 10 čaša (volumen čaše 2-2,5 dcl) vode dnevno, uz jednu dodatnu čašu za svaki sat tjelesne aktivnosti. Pravilna hidracija može spriječiti neke komplikacije u trudnoći i učiniti je ugodnijom i zdravijom.

Broj obroka

Vrlo je bitan ravnomjeran raspored unosa obroka. Izbjegavajte dulje periode gladovanja tijekom dana. Doručkujte dovoljno. Najbolje je uzimati tri glavna obroka, a pred kraj trudnoće i četiri. Kao međuobroke pojedite voće, jogurt, sirovo povrće.

Što izbjegavati
U trudnoći treba izbjegavati:
- alkohol - najbolje ga je posve izbjegavati, no dopušteno je malo vina ili piva (ne više od 2 dl dnevno),
- kofein - ne treba piti više od šalice kave dnevno, ili dvije šalice čaja,
- gazirana pića,
- nikotin,
- sirova i meko kuhana jaja i hranu koja ih sadrži,
- sireve s plijesni i nepasterizirane sireve,
- sladoled iz automata i slastičarnice,
- svježe meso (opasnost od toksoplazmoze),
- nekuhano mlijeko i produkte nekuhanog mlijeka (opasnost od listerioze).

IDEALNO JE AKO SE TIJEKOM TRUDNOĆE UDEBLJATE OKO 11 KG.

 
 
Mr.sc.Sanja Musić Milanović, dr.med.