Higijena i zdravlje
 
DOBRA STARA VODA
 
Svi smo upoznati s činjenicom da su osnova za zdravlje i prevenciju bolesti dobre higijenske navike koje se stječu u najranijem periodu života. Nažalost, velik broj djece, mladih pa i odraslih ljudi ne održava osobnu higijenu na odgovarajući način.
 
 
Osobna higijena uključuje:
  • pranje ruku i lica,
  • pranje kose i tijela,
  • higijenu usne šupljine i zuba,
  • korištenje dezodoransa,
  • higijenu odjeće, obuće, životnog prostora,
  • korištenje papirnatih ručnika kod kihanja i kašljanja,
  • izbjegavanje izravnoga kontakta sa stolicom, urinom, krvlju,
  • izbjegavanje diranja nosa, lica, lizanja prstiju,
  • pranje ruku nakon korištenja zahoda
 
 
 
Provođenje pravilne higijene neophodno je jer je koža važan zaštitni organ. Koža nas štiti od kemijskih, toplinskih, mehaničkih utjecaja. Također, preko receptora na koži primamo signale koje koristimo u našoj životnoj orijentaciji. Čistoća kože utječe na disanje, termoregulaciju, imunološki sustav, stvaranje vitamina D...
 
 
 
Ako koža nije čista, sve navedene funkcije kože otežane su, pore na koži zatvaraju se, ljušti se epitel, znojenje je pojačano, pojačan je rad žlijezda lojnica i stvara se plodno tlo za razvoj raznih mikroorganizama i patoloških promjena na našoj koži u obliku dermatitisa, folikulitisa ili iritacije.
 
 
 
Prevencija je svega toga pravilno i dobro održavanje osobne higijene kompletnog tijela. Higijena tijela najbolje se održava vodom i ispravnim sredstvima za pranje. Pri izboru sredstava za pranje potrebno je obratiti pozornost na njihovu pH - vrijednost. Najbolje je koristiti neutralan sapun kisele reakcije.
 
 
Pranje tijela
 
Higijenske navike pravilnoga pranja tijela treba provoditi:
  • svakodnevno, najbolje navečer, prije odlaska na spavanje;
  • kupanjem u kadi ili tuširanjem;
  • tuširanjem mlaz vode djeluje na kardiovaskularni, dišni i živčani sustav;
  • potrebno je koristiti umjereno toplu vodu;
  • valja izbjegavati spužvice pri pranju (veliki su rasadnik bakterija);
  • nakon tuširanja tijelo treba dobro istrljati frotirnim ručnikom jer time pospješujemo cirkulaciju.
 
 
Neugodan miris i njegovo sprečavanje
 
Neugodan miris i njegovo sprečavanje Djelovanjem određenih kemikalija u znoju (feromoni), radom žlijezda lojnica i znoja te bakterijama na površini kože, koje se hrane odumrlim stanicama kože i prljavom odjećom, produciramo oko sebe neugodan miris. Stoga je važno prati cijelo tijelo svaki dan, a neke dijelove tijela i više puta na dan
  • npr. noge, intimne dijelove tijela, pazuhe. Poslije pranja treba obući čisto donje rublje i čarape. Ljudi često imaju problem s neugodnim mirisom nogu. Zato ih treba podučiti da:
    • redovito peru noge,
    • koriste pamučne čarape,
    • češće mijenjaju obuću,
    • obuću redovito prozračuju i suše,
    • tenisice peru u perilici,
    • nakon pranja noge dobro posuše, pogotovo prostor između prstiju,
    • nokte redovito podrezuju.
  •  
     
    Higijena ruku
     
    Najčešći je put prijenosa većine zaraznih bolesti nečistim rukama, dakle nečistom rukom prenosimo razne parazite, gljivice, viruse, bakterije. Područje oko noktiju i između prstiju idealno je mjesto za razvoj i razmnožavanje mikroorganizama. Navika pravilnog i redovitog pranja ruku vještina je koja se usvaja u najranijem djetinjstvu. Ruke je potrebno prati prije:
    • jela,
    • dojenja,
    • pripremanja hrane,
    • dodirivanja očiju, usta, nosa,
    • kontakta s bolesnikom,
    • njege novorođenčadi i malog djeteta.
    Ruke je potrebno prati poslije:
    • kašljanja, kihanja,
    • brisanja nosa,
    • mijenjanja pelena,
    • korištenja zahoda,
    • nošenja smeća,
    • kontakta s bolesnikom.
    Ruke peremo toplom vodom i tekućim sapunom. Moramo dobro nasapunati dlan, nadlanice, područje između prstiju, ispod noktiju, po mogućnosti koristiti četkicu. Zatim ruke treba isprati pod tekućom vodom i posušiti papirnatim ručnikom, a ako se koriste pamučni ručnici, onda svaka osoba treba imati svoj ručnik.
     
     
    Higijena intimnih dijelova tijela
     
    Treba naročito voditi brigu o higijeni intimnih dijelova tijela kod muškaraca i kod žena. Potrebna je edukacija da se intimni dijelovi tijela peru svakodnevno. Žene moraju biti svjesne da za vrijeme menstrualnog ciklusa pojačaju higijenu, češće mijenjaju donje rublje i često mijenjaju uloške i tampone. Mušku populaciju treba također educirati o higijeni intimnih dijelova tijela jer sve češće susrećemo značajne zdravstvene probleme kod neobrezanih dječaka i mlađih muškaraca. Pri higijeni intimnih dijelova tijela trebali bi povući kožicu spolovila natrag i dobro oprati vodom, koristiti sapun, poslije dobro isprati, nositi čisto donje rublje
     
     
    Parfemi i dezodoransi
     
    Mediji nas svakodnevno zasipaju reklamnim porukama o najnovijim higijenskim preparatima, dezodoransima i parfemima. Neka znanstvena istraživanja čak ukazuju i na veliku štetnost po naše zdravlje pri korištenju pojedinih dezodoransa i parfema, ali prepustimo znanstvenicima da još potkrijepe svoje teze. Ono čega svatko od nas treba biti svjestan jest da niti parfemi niti dezodoransi nisu i ne mogu biti zamjena za kupanje i pranje. Dezodoransi i parfemi mogu se koristiti u razumnim količinama, isključivo nanošenjem na čistu i svježe opranu kožu, a nikako kao zamjena za svakodnevno kupanje i pranje čistom vodom i sapunom.
     
     
     
    Bolji, ugodniji, prozračniji miris, zbog kojeg nikada nećemo doći u neugodnu situaciju, omogućit će nam naša čista i svježe oprana koža. Stoga svakodnevno uživajmo u mirisu našeg čistog, u vodi i sapunu svježe opranog tijela!
     
     
    Angela Lovrić, vms