Značenje tjelesnog vježbanja u djetetovoj svakodnevici
 
DUGOROČNO ULAGANJE U ZDRAVLJE
 
Jednako je važno odrasti zdrav i u formi kao i odrasti pametan
Arnold Schwarzenegger
(guverner, glumac i redatelj, bivši bodibilder)
 
 
Svakodnevica gotovo da onemogućava dobru formu današnjoj djeci i otežava im svakodnevnu tjelovježbu, budući da su izložena dugotrajnom sjedenju za televizorom ili računalom. Znatno manje uključuju se u razne druge oblike zabave; igranje na otvorenim igralištima, šetnje s roditeljima i prijateljima, ekipne ili individualne sportove i drugo.
Osim što je nezdravije, sjedenje uz televizor ili računalo, postojeće računalne igrice i materijalno (novčano) opterećuju obiteljski budžet. Istraživanja su pokazala da današnja djeca do dobi od 10 godina provode dvostruko više vremena gledajući televizor nego što se aktivno igraju. Istodobno je utvrđeno da dvoje od petero djece između 5 i 8 godina ima problema s prekomjernom tjelesnom težinom - imaju povišen tlak i kolesterol. Pri tome je utvrđena izravna povezanost između pretilosti i vremena provedenog ispred televizora ili računala.
Istraživanja su pokazala i to da su današnja djeca teža i deblja od djece prije 20 godina, na što definitivno utječe način života, nedostatak tjelovježbe, ali i način prehrane. Tako je npr. istraživanje stupnja tjelesne forme američke djece i mladeži, provedeno 1984. godine, pokazalo da 62% učenika od 2. do 4. razreda srednje škole ima u prosjeku 20 minuta tjelovježbe tri puta tjedno. U samo 10 godina, kada je istraživanje ponovljeno, postotak aktivnih učenika pao je na 37%. U Hrvatskoj danas, u osnovnim i srednjim školama, samo jedno od troje djece u dobi između 6 i 17 godina zadovoljava osnovne norme na satovima tjelesne i zdravstvene kulture (dalje: TZK). Pri tome je utvrđeno npr. da populacija dječaka 1. razreda jedne osječke srednje škole ne zadovoljava ni prag prolazne ocjene na testu trčanja na 1000 m na satu TZK.
Slaba tjelesna forma ne utječe samo na slabije sportske i statističke rezultate, nego je stvarni problem današnjice u tome da takva djeca imaju nizak stupanj samopoštovanja, lošu sliku o sebi i često podliježu stresu, opasnosti od samoizgladnjivanja, bulimije, poremećaja u prehrani i drugo.
 
 
Značenje okoline u tjelesnom vježbanju djeteta
 
Veliko značenje u navedenim rezultatima djece iz prethodnog poglavlja imaju i roditelji. Naime, odnos roditelja i njihov stupanj aktivnosti glede tjelovježbe gotovo su presudni za dijete i njegov odnos prema tjelovježbi. Roditelji razvijaju svijest i ljubav djeteta prema određenim stilovima života, pa tako i prema tjelovježbi. Ako su roditelji aktivni, velika je šansa da će i dijete biti aktivno. Iz vlastitog iskustva poznato mi je, jer mi se otac aktivno bavio nogometom, da sam uz njega i ja zavolio nogomet i još se danas aktivno bavim tim sportom.
Osim putem roditelja, dijete bi se trebalo upoznati sa sportom kroz školski sport, preciznije nastavu tjelesne i zdravstvene kulture u svom vrtiću, osnovnoj ili srednjoj školi, a nastaviti se baviti oblicima tjelovježbe i na fakultetu ili u radnoj organizaciji u kojoj će se jednog dana zaposliti.

Tjelesna i zdravstvena kultura, iako umanjene vrijednosti, ipak imaju svoje mjesto u svakodnevnom životu djeteta u školi i izvan nje. Nažalost, iskustva sa satova TZK različita su, ali ipak u većini škola dijete se, kroz boravak na igralištu ili u sportskoj dvorani, susreće s različitim momčadskim sportovima, njihovim pravilima i elementima koje kasnije primjenjuje u svakodnevnom životu. To je idealna prilika da djeca nauče vrijednosti aktivnog života, timskog rada i plemenitosti fer – play igre, samodiscipline, postavljanja ciljeva, samopoštovanja i pouzdanja. Pri tome, osim stjecanja predznanja iz sportova, tjelesna i zdravstvena kultura uči djecu važnosti svakodnevnog vježbanja, održavanja osobne higijene, kao i ponašanja na sportskim borilištima i izvan njih. Jer, prečesto zaboravljamo da je škola odgojno – obrazovna ustanova. Dakle, nastavnik tjelesne i zdravstvene kulture mora biti pedagog i vrhunski selektor koji, u dogovoru s ostalim sportskim klubovima i udrugama, treba savjetovati roditelje i djecu o daljem razvoju sportskog života i aktivnosti njihove djece.

Današnje društvo, odnosno zajednica u kojoj živimo, mora se pobrinuti da svako dijete ima jednaku priliku baviti se onom sportskom aktivnosti koju ono želi, naravno u skladu s mogućnostima zajednice. Bitno je osigurati odgovarajuće uvjete, prostore i stručne osobe koje će dalje preuzeti brigu o djetetu, naravno, zajedno s roditeljima i cjelokupnom zajednicom.
 
 
Dobra forma i zdrav život
 
Da bi se susreli s izazovima koje nudi život u 21. stoljeću, svima nama potrebna je dobra forma i zdrav život. Zbog promjene načina i ubrzanog tempa života, tjelovježba neće biti samo obveza, već i potreba svakog pojedinca u potrazi za zdravijim i boljim načinom života. Osim što je važna za svakodnevni život, tjelovježba daje svakome samopouzdanje i osjećaj zadovoljstva sobom kao osobom, razvija osjećaj samokontrole i smanjuje depresiju. Jer, život nije samo postojanje. Život nudi bezbroj aktivnosti, misli, odnosa, interakcija i mogućnosti za zabavu i užitak te produktivnost, što zahtijeva određen stupanj tjelesne forme, vitalnosti i izdržljivosti.

Redovita i lagana aktivnost (pri tome se ne misli na triatlone, već hodanje, igranje ili plivanje) može smanjiti rizik od razvijanja bolesti srca. Nemasna hrana i kvalitetna prehrana još su jedan način izbjegavanja bolesti srca i pretilosti (prekomjerne tjelesne težine).

Morate znati: da biste potrošili kalorije od jednog McDonald`s BigMac hamburgera, porcije pomfrita i Milk shakea, trebali biste plivati nešto više od 2 sata, trčati oko 3 sata ili igrati golf gotovo 11 sati!!
Budite svjesni da su aktivnost, prehrana i zdravlje povezane stvari i tako se ponašajte u svojim odlukama koje će vas pratiti kroz život, jer sada stečena ljubav prema aktivnosti u vama ostavlja trajni trag i dalje pravce u kojima će ići vaš život. Vježba čini organizam jačim, produktivnijim, često i bolje koordiniranim za svakodnevni život i rad.
Svakodnevno vježbajući, pripremate svoje tijelo na zdraviji i jednostavniji način života, bez učestalog odlaska liječniku, u skoroj budućnosti, zbog svakojakih tegoba koje bi vas mogle snaći kao posljedica malog ili gotovo nikakvog kretanja.
Osim toga, kroz aktivnosti i bavljenje sportom upoznajete prijatelje s istim ili sličnim interesima. Stječete radne navike, učite se životu u zajednici kroz razna putovanja s klubovima ili grupama, spajate ugodne trenutke s nečim korisnim, što će pridonijeti vašoj sreći i zdravijem načinu života.
Kroz sport, ne nužno vrhunski, nalazite i svoje mjesto u društvu koje, zbog vaših uspjeha, gleda na vas drugačije, s više divljenja, poštovanja i ljubavi.
 
 
Odabir načina tjelovježbe
 
Jedna od mojih najtežih prepreka kada sam imala 12 ili 13 godina bio je osjećaj da sam nespretna. Ali, baveći se sportom, poboljšala sam koordinaciju i sliku o sebi. - Bonnie Blair, olimpijska natjecateljica u brzom klizanju
Treniranost je privremena. Stupanj forme koji se postigne u djetinjstvu neće potrajati ako se ne nastavite baviti tjelesnim aktivnostima i u odrasloj dobi. Zato već danas, i ovaj članak može utjecati na drugačije gledanje na svakodnevne aktivnosti.
Ako vam se nešto od tjelesnih aktivnosti učinilo teškim, probajte pronaći pozitivne poticaje zašto se bavite tom aktivnosti (društvo je dobro, zabavni su treninzi, trener je dobar) i negativne stvari (društvo mi ne odgovara, ne sviđa mi se inzistiranje na pobjedama, ne uživam u treninzima). U slučaju da imate na popisu ili u razmišljanju više pozitivnih stvari, ustrajte i zalažite se više na treninzima i u igri, a ako se nalazi više negativnih stvari, tada pokušajte pronaći neku aktivnost koja vam više leži ili u kojoj više uživate.
• Ne odustajte na prvim znakovima napornih treninga ili težih utakmica.
• Osim što je zdrava, tjelovježba treba donijeti i sreću i zadovoljstvo svakome koji vježba.
• Ne propuštajte nastavu tjelesne i zdravstvene kulture jer to može biti odlična prilika da se nauči povezanost vježbanja, prehrane i zdravlja.
• Ne propuštajte igru na svježem zraku na igralištu ili u parku zbog serije na televiziji (jer će se ona ionako reprizirati još barem dva puta), niti zbog računalnih igrica (jer one NISU zabavnije od druženja i užitka pobjede nad vršnjacima u nekoj sportskoj igri).
• Potičite i roditelje na šetnju i kretanje zbog zajedničkog zdravijeg života cijele obitelji.
• Ne razgovarajte preko računalnih chatova i MSN-a ili mobitela i telefona kada možete iznenaditi prijatelja ili prijateljicu odšetavši do nje/njega kući.
• Morate znati da alkohol, cigarete i droga imaju trajne negativne posljedice, kako na vaš sportski, tako i na vaš svakodnevni život, smanjujući vaše vitalne funkcije i životni vijek.
Svakako trebate biti svjesni toga da je tjelovježba proces koji traje i koji se mora svakodnevno ponavljati. To nije nešto što će vas preko noći učiniti spremnim za sve životne napore koji će slijediti. Rezultate tjelovježbe osjetit ćete u trenutcima kada na kraće ili duže vrijeme odustanete od tjelesnog vježbanja. Tada će neke aktivnosti u životu, koje su vam se do tada činile laganima, postajati sve napornije i napornije. Zato je tjelovježba potreba i dugoročno ulaganje u sebe, kao i u banci, kada ulažete novce za, kako stariji kažu, neke crne dane. No, svakako, tjelovježba je najisplativije ulaganje u životu zato što ulažete u sebe i u svoje zdravlje. Jer, što će vam crni fondovi kada ih nećete moći potrošiti?
 
 
Petar Kerže, prof.