Hitna medicinska služba
 
SVE ŠTO TREBATE ZNATI
 
Hitna medicinska služba može se nazvati na telefonski broj 194, na kome ćete direktno dobiti medicinskog dispečera. Pozivom na broj 112 dobit ćete drugog operatera, dispečera Državne uprave za zaštitu i spašavanje, koji će vas onda spojiti s medicinskim dispečerom ako imate medicinski problem.
 
 

Kada pozvati hitnu medicinsku službu
Hitnu medicinsku službu poziva se onda kada je izravno ugrožen život ili je teško narušeno zdravlje, a to su npr. sljedeća stanja:
- naglo nastale poteškoće u disanju,
- gušenje stranim tijelom,
- zastoj rada srca i disanja,
- gubitak svijesti,
- iznenadna bol u prsnom košu,
- iznenadno ubrzanje, usporenje rada srca ili nepravilni otkucaji srca,
- grčevi (konvulzije),


- otežan govor, slabost ili oduzetost dijela tijela, iskrivljenost lica,
- ozljede nastale u prometnim nesrećama i ostale iznenadno nastale ozljede (padovi s visine,
- životinjski ugrizi, ubodi, prostrjeli itd.,
- neuobičajeno krvarenje na bilo koji od prirodnih otvora tijela,
- opekline,
- udar električne struje ili groma,
- toplinski udar, pothlađivanje,
- utapanje,
- otrovanje (lijekovima, kemikalijama, narkoticima),
- jaka alergijska reakcija,
- iznenadna i neuobičajena bol (jaka glavobolja, jaka bol u prsima, trbuhu, leđima),
- iznenadne promjene ponašanja koje dovode u opasnost bolesnika ili okolinu (pokušaj samoubojstva, ubojstva).

Kako razgovarati s medicinskim dispečerom

Pozivatelj mora precizno opisati gdje se nalazi osoba koja treba pomoć i razlog zbog kojega zove. Medicinski dispečer mora znati u kakvom je stanju osoba za koju se zove te je li joj već pružena kakva pomoć. Podatke o mjestu na kojem se žrtva nalazi treba pojasniti navodeći značajnije orijentire u blizini (poznate građevine, mostovi, prometna raskrižja i sl.).

Pozivatelj treba ostaviti svoje ime i prezime, adresu i broj telefona, jer će možda biti potrebno da ga medicinski dispečer ponovo nazove. Medicinski dispečer pozivatelju će dati upute o tome što treba raditi do dolaska hitne medicinske službe; nužno je postupiti na točno opisan način. Potrebno je ostati uz pacijenta sve do dolaska tima hitne medicinske službe!

Pri razgovoru s medicinskim dispečerom treba ostati miran i govoriti razgovijetno. Veza se ne smije prekidati sve dok to ne kaže medicinski dispečer.
Nepotreban ili lažni poziv zauzima telefonsku liniju i onemogućava pomoć onima čiji je život ugrožen. Pitanja koja postavlja medicinski dispečer neophodna su kako biste brzo dobili pomoć kada vam je potrebna. Ako ste dobili drugog operatera, zatražite da vas prespoji hitnoj medicinskoj službi.
Odgovarajući na pitanja medicinskog dispečera pomažete mu da on pomogne vama!

Zauzeta telefonska linija znači samo da medicinski dispečer razgovara s osobom koja također treba pomoć.

Što medicinski dispečer uvijek pita
- Gdje je potrebna pomoć hitne medicinske službe?
- Što se dogodilo?
- Telefonski broj s kojeg pozivate?
- Kome je potrebna pomoć i koliko osoba treba medicinsku pomoć?
- Je li osoba pri svijesti? Diše li?
- Ime i prezime osobe za koju zovete?
- Vaše ime i prezime?

Korisni savjeti
Dok čekate na dolazak tima hitne medicinske službe:
- ostanite uz pacijenta i umirujte ga,
- utoplite ga i održavajte budnim,
- nemojte pacijentu davati ništa jesti ni piti,
- započnite pružati mjere prve pomoći ako možete,
- ne pomičite pacijenta koji je doživio prometnu nesreću, pao s velike visine ili je bez svijesti, osim ako mu prijeti neposredna opasnost (požar, eksplozija, utapanje i sl.),

- osvijetlite ulazna vrata i kućni broj,
- pošaljite nekoga da dočeka tim hitne medicinske službe,
- oslobodite prolaz do pacijenta,
- zatvorite kućne ljubimce,
- pripremite medicinsku dokumentaciju ako ju pacijent ima.

 
 
Davor Vukobrat, dr.med., spec.hitne medicine