ERROR: Access denied for user 'zavod_user'@'localhost' (using password: YES) NARODNI ZDRAVSTVENI LIST

DOWNLOAD      .pdf    570 Kb

          
svibanj-lipanj 2003.

          

KRETANJE UNAPREĐUJE ZDRAVLJE - KRETANJE ČUVA ZDRAVLJE

Svjetska zdravstvena organizacija (SZO) u posljednje vrijeme ulaže velike napore u traženju i uvođenju resursa koji nisu "posljedica svemoćne napredne tehnologije", pa stoga i poprilično nadostupni većini stanovništva ovog našeg planeta. Jeda je od dobrih primjera široka i uspješna kampanja "Povratak dojenju"
Ovom prigodom nešto više o kretanju. Dvadeseto stoljeće ostat će zabilježeno, među inim "inovacijama", i po drastičnom smanjenjenju svih oblika kretanja. Tehnologija rada pretpostavlja ili sjedenje, ili (još pogubnije) stajanje. Zbog povećanih relacija, pri odlasku na posao i povratku sa posla koristi se javna ili osobna prometala. Djeca se voze ili prevoze do škole i na relacijama kraćim od kilometra (zbog sigurnosnih razloga ili preteške školske torbe?).
SZO kaže da se 60% odraslog stanovništva kreće manje od zaštitne razine očuvanja zdravlja i spriječavanja čitavog niza bolesti, najviše onih srca i krvožilja te organa za kretanje.
Recimo nešto više o djeci i zdravom odrastanju. Ako se smiju davati generalizirane i stoga paušalne ocjene onda bi današnjica izgledala:
- u vrtićima (u našim uvjetima nedostatan obuhvat) stanje je zadovoljavajuće, ali se čini da aktivnosti koje ne zahtjevaju kretanje polako ali uporno rastu;
- u osnovnoj školi (1.- 4. razred) sve je na plečima jedne jedine osobe - učitelja; škola je pretežno zatvorena ustanova, radi se u smjenama, rijetko, gotovo nikad u prirodi; tjelovježba je orijentirana na sport u smislu "jedni se igraju, a većina promatra";
- u osnovnoj školi (5. - 8. razred) dolazi specijalizirana osoba - nastavnik tjelovježbe, ograničen programom i prostorom; nastupa vrijeme burnih promjena u rastu i razvoju; težište je na "talentiranima", zapostavljaju se do isključivanja "nespretni, predebeli i neskloni";
- u srednjoj školi motivacija učenika sve je slabija, prostorno-tehničke mogućnosti slabije od onih u osnovnoj školi; dio srednjoškolskog uzrasta ne ide u školu - o njima se ne zna mnogo.

Zašto toliko o maldima? Osnovni je razlog "društvena" odgovornost odraslih u stvaranju pozitivnih i u sprječavanju negativnih navika mladih.
Da li se svi odrasli, koji znaju, mogu i moraju, dovoljno angažiraju da mladi ne izgube sposobnosti i potrebe, zapisane u nasljeđu, ne u nečemu što treba stvarati, učiti ili na drugi način usvajati iz početka. Sjetimo se samo kojom brzinom djeca protrče nakon što prohodaju.
Na kraju, vrijedno je podsjetiti se: nema unaprjeđenja i očuvanaja bez samozaštite. Nema jednostavnijeg i dostupnijeg resursa od vlastite sposobnosti kretanja. SZO je, kao i obično, u pravu. A djeca? Tko je kriv za njihove loše i nesačuvane d
obre navike?

Odgovorni urednik: dr. Vladimir Smešny

 

 

 

 

 

Access denied for user 'zavod_user'@'localhost' (using password: YES)