ERROR: Access denied for user 'zavod_user'@'localhost' (using password: YES) NARODNI ZDRAVSTVENI LIST

DOWNLOAD      .pdf    998 Kb

          
srpanj-kolovoz

          

DOJENJE, POČETAK ZDRAVE PREHRANE - KLJUČ ZDRAVLJA

I ove godine Svjetska zdravstvena organizacija obilježava Svjetski tjedan dojenja,
dokazujući da se ozbiljno primila desetljećima zapuštanog, prirodnog, životnog postupka. O svrhovitosti i neophodnosti dojenja već je mnogo toga rečeno.
Ovogodišnje su ključne riječi: safe, sound, sustainable. Po običaju, za poruke se koriste riječi snažnog i sadržajnog značenja, pa bi slobodan prijevod mogao glasiti: sigurno-pouzdano,podobno-svesadržajno, ristupačno-održivo. Prigoda je podsjetiti na to koliko je prehrana cijeli život značajna u unapređenju i očuvanju zdravlja. Također, nužno je podsjetiti na odgovornost odraslih za stjecanje prvih pravih, zdravih prehrambenih navika naše djece.
Na jednom jednostavnom primjeru može se pokazati kako odrasli, djeci već u najranijoj
dobi stvaraju, gotovo nameću loše navike. Mnoge majke, nažalost, ili ne mogu dojiti, ili im je dojenje vrlo kratko. Tada je umjetna prehrana neophodna. Treba priznati da proizvođači dječje hrane(govorimo o razvijenom svijetu) vode računa o kvaliteti i primjenjuju sva znanstvena dostignuća. Roditelji, kušajući gotove pripravke, dođu do istinitog, ali ipak pogrešnog zaključka: sve je to bljutavo. Da "jadnim" malcima sve to skupa ne bude odveć bljutavo, počinje dodavanje:
šećera - da bude slatko, soli – da ne bude neslano. Većina roditelja, nažalost, ne zna da je šećer (saharoza) suvišan, a u većim količinama štetan. Ako već žele dodati slatko, povrh onog u voću i povrću, tada neka to bude voćni šećer – fruktoza (nažalost skup) i med (nije jeftin). Soli ima dovoljno u povrću ili mlijeku, odnosno dovoljno je za odraslu osobu 4 grama na dan (1/4kg kruha).
Preko toga suvišno je ili štetno.
Slijedi već kod male djece postupni prijelaz na "brzu hranu"(najčešće premasnu i nepravilno priređenu – preprženu ili zagorenu). Još samo nedostaju: prevelike količine, nepravilan raspored (preskakanje doručka) i alkohol pa je
naše dijete i prije punoljetnosti steklo sve negativne prehrambene navike.
Ne treba zaboraviti da loše prehrambene navike postupno poprimaju oblik ovisnosti i kao sve ostale ovisnosti teško se ispravljaju i napuštaju. To nekoliko, pomalo tmurnih misli nije nažalost pretjerivanje, jer debljina postaje najraširenija bolest današnjice.
Nije točna česta tvrdnja da je zdrava prehrana skupa. Evo nekoliko primjera: kruh (crni), tjestenina, riža, mlijeko i svježe prerađevine, jaja, piletina (puretina), (sitna) plava riba … Za kraj, opća su načela pravilne prehrane:
pravilno odrediti količinu (umjerenost), pravilno rasporediti (3 – 5 obroka, zajutrak obvezatan), pravilno pripremiti (sirovo bolje od kuhanog, kuhano bolje od pirjanog, pirjano bolje od pečenog, pečeno bolje od prženog, prženo bolje od roštilja). To posljednje načelo vrijedi za veliku većinu namirnica.

Odgovorni urednik: dr. Vladimir Smešny

 

 

 

 

 

Access denied for user 'zavod_user'@'localhost' (using password: YES)